Arnoud Holleman
Amsterdam, Tuesday October 17, 2017
Broken Thinker
De Denker van Auguste Rodin is een iconisch misverstand. Sinds het ontstaan in 1881 wordt er een beroep gedaan op het denkvermogen van het beeld, terwijl het slechts de pose van het denken uitdrukt. Welbeschouwd is de Denker een lege vorm waar iedereen op mag projecteren. Dat heeft geleid tot een waaier van ideeën - en clichés - over de mens die nadenkt over zijn bestaan.
Radio Balzac
De Balzac van Auguste Rodin staat vanaf 1 februari in Het Oog in het van Abbemuseum, als special guest in een installatie van Arnoud Holleman. In deze tijdelijke opstelling draait het beeld langzaam rond. Bezoekers kunnen het beeld van alle kanten bekijken en de 19e eeuwse schrijver kijkt ondertussen rond, naar onze tijd. Via een online radiozender – Radio Balzac – worden meningen, discussies en andere inzichten over het beeld verzameld en uitgezonden.
Niet-weten als norm
Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet – als doel op zich – schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand – en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.
Immovably Centred
Everything just chucked away. Subsidy handed back. A total failure. Fine. Well done. I’d like to know when you’re not going to be a failure. If you’re not. And whether I’m going to witness it in this lifetime. So vain. So weak. So lacking in backbone. I have to keep the whole show on the road while you just sit upstairs crying at your desk, your tears staining what you’re only going to scrunch up again any second and toss into the corner. On that laptop of yours.
Illustraties
'De Sprookjes van A.E.J. 't Mannetje' van Arjan Ederveen, met tekeningen van Arnoud Holleman, werd in opdracht van Uitgeverij De Harmonie te Amsterdam gedrukt door Drukkerij Hooiberg te Epe. Het bindwerk werd verzorgd door boekbinderij EMBE te Meppel. Grafische vormgeving: Anne Lammers, Amsterdam. ISBN 9061695872. Eerste druk oktober 1999. De Sprookjes werden door de VPRO-tv uitgezonden in het seizoen 1998-1999.
Food Coma
De inhoud van FOOD COMA wordt twee keer opgediend: een keer als theater, de tweede keer als tijdschrift. Centraal in voorstelling en tijdschrift staat Marcel, een 44-jarige computerdeskundige uit Wavrin, een klein dorpje onder de rook van Lille. Marcel wil en kan het maar over één ding hebben: voedsel. In FOOD COMA heeft Marcel een "monologue intérieur", een manische opeenstapeling van feiten over voedsel die begint waar dieetgoeroe's, chefkoks, boulimie-patiënten, slowfoodactivisten, fruitariërs en andere lekkerbekken ophouden.
Re-Magazine
Re-Magazine's great virtue is its willingness to expose sentiments that seldom find public expression, most often relating to the apparently trivial experiences and memories that make up the larger part of existence. Alongside this editorial idiosyncrasy, it is beautifully designed and photographed, each issue adopting a form to suit its subject - Emily King, Frieze, October 2003.
Co*star
Dus toen kreeg ik heel erg de wens, als mens maar ook als kunstenaar, om me te bevrijden van al die dingen... om werkelijk iets nieuws in te slaan. Maar dat gaat niet, want je kan het nieuwe niet bedenken op basis van al die ouwe zooi. Dus ik dacht, ik wil daar van af... en toen bleek dat soap ... bleek een deur te zijn naar... zeg maar dat je die ruimte in je hoofd weer werkelijk leeg zou kunnen maken en als een soort potentie zou kunnen gaan vullen... zelf.
Re-Magazine #12 (Hester)
The door slammed behind us and we got locked out. We decided to deal with that later and first take the furniture down to the car. So we got into the lift with the filing cabinet and then the lift stuck. There was hardly anyone in this building, I was maybe one of only five people that had moved in. We were stuck in the lift for three hours and every time we heard a noise we’d bang on the door. Eventually somebody came past and realised we were stuck and went to get help. When we got out of the lift we found out the car had been clamped while we’d been stuck, which meant a penalty of 120 pounds.
Re-Magazine #10 (Claudia)
At times, her intelligence left me speechless and her beauty left me breathless. Her overwhelming height of 1m98 and dazzling charisma makes Claudia a woman who is almost too big for this world. This is a story about Claudia's monumental size, breathtaking beauty, staggering intelligence, mind-blowing success and pure happiness. Claudia has it all and she’s ready to share it with you.
Driving Miss Palmen
I understand why you want to be a writer. It’s better to be mediocre and famous than just being mediocre. But the difference between you and me is that I’m able to create a character of myself in a story I choose to live in. And you, I’m sorry to say, are not. That makes me a writer and you just a character in someone elses plot. And as for my work: The big misunderstanding about my work is that critics keep comparing the fictious Connie Palmen with the real Connie Palmen, instead of comparing her to other great characters in litterature, like Madame Bovary, or Lolita...
Marcel
Ladies and gentlemen, this is your captain speaking, earth has disappeared. As we will not be able to crash, we will continue flying until we run out of fuel. Well so do something about it you’ve been wining about it for years. Well. Halfway. Everything’s fine. Stay calm. Come on guys what’s the big idea? You know, these days when somebody on the street says ‘sorry’ it’s a junky. You see you don’t get it. You’re just a character in someone elses plot.
Retitled
For the last couple of years in a row, artists had been invited who felt at home in a big show environment. This had thrown up a number of lively and playful installations, but this year the budding tradition was in jeopardy: for a variety of reasons there was next to no money for art projects. The only kitty in the budget that might be called upon had been set aside for the printing of the half a million paper napkins that were to be used during the festival.
Hester
In the drawing, she has her head down because she was reading. She’s spent most of her life reading, its her way out of her depression. I remember being quite conscious of drawing her double chin, since she hates it. My mother hates the fact that she’s losing her jawbone. I thought, ‘No, I’ve got to scrub it out.’ So I drew a shadow there. But these dark areas, the chin and the bags, emphasize her depression more than they show her reading a book.