Arnoud Holleman

Amsterdam — zondag 06 oktober, 2024
nl / en
#rodin

Broken Thinker

samenwerking met Gert Jan Kocken

De Denker van Auguste Rodin is een iconisch misverstand. Sinds het ontstaan in 1881 wordt er een beroep gedaan op het denkvermogen van het beeld, terwijl het slechts de pose van het denken uitdrukt. Welbeschouwd is de Denker een lege vorm waar iedereen op mag projecteren. Dat heeft geleid tot een waaier van ideeën - en clichés - over de mens die nadenkt over zijn bestaan.

The Trouble With Value

Onomatopee, Eindhoven

Curator Kris Dittel schrijft: What practices bring us closer to understanding the potential of art to represent different notions of value in the contemporary? How can we counter the certain apathy of the contemporary to engage with positions that resist this mood and present us with challenging perspectives on value? The project attempts to locate artistic and institutional practices that offer viewpoints beyond the strategy of blending-in and conforming to the rules.

Immovably Centred

De Appel, Amsterdam

In De Appel nodigt Arnoud Holleman verschillende acteurs, curatoren en museumdirecteuren uit om de door hem geschreven tekst voor te lezen. De titel “Immovably Centred” is afgeleid van het motto dat Rainer Maria Rilke gebruikte voor zijn biografie over Auguste Rodin: ‘The hero is he who is immovably centred’. Rilke zet Rodin als bovenmenselijk genie op een voetstuk, Arnoud Holleman voert een hedendaagse kunstenaar op die zich, nog steeds, identificeert met zo'n soort kunstenaarschap.

Call me

immaterieel kunstwerk, Zwolle

Geilheid of plechtigheid, daartussen zit niks. Kijk nu eens echt naar me. Ik sta alleen voor het stadhuis omdat ik toevallig door een wereldberoemde beeldhouwer 'gemaakt' ben; Rodin, het genie van de heftige emotie in het grote gebaar. Maar zoals ik hier sta is Rodin de enige die me nóóit met één vinger heeft aangeraakt. Was al een halve eeuw dood toen ik gegoten werd.

Roosegaarde en Rodin

Metropolis M

Het fascinerende is dat de mythe van Rodin zo’n omslag in de beeldvorming toelaat. Dat komt omdat mythes veranderlijk van aard zijn, tegen het leugenachtige aan. Onsterfelijkheid bestaat immers niet, maar als geloofsconstructie zijn ze legitiem. Kunst is geloof verpakt als ambacht.

Radio Balzac

Van Abbemuseum, Eindhoven

De Balzac van Auguste Rodin staat vanaf 1 februari in Het Oog in het van Abbemuseum, als special guest in een installatie van Arnoud Holleman. In deze tijdelijke opstelling draait het beeld langzaam rond. Bezoekers kunnen het beeld van alle kanten bekijken en de 19e eeuwse schrijver kijkt ondertussen rond, naar onze tijd. Via een online radiozender ? Radio Balzac ? worden meningen, discussies en andere inzichten over het beeld verzameld en uitgezonden.

Niet-weten als norm

Tekst- en beeldbijdrage OPEN

Als Zijlstra praat, dan hoor je de positieve, neoliberale peptalk van Rutte, maar ook de anti-elitaire en antiglobalistische onderbuikpraat van Wilders. Het roer moet niet alleen om, maar de bestaande structuur moet - als doel op zich - schade worden toegebracht. Met andere woorden, schepping en destructie gaan hand in hand - en uit de mond van Zijlstra klinkt dat allemaal verbluffend unisono.

Het genie werkt - nog steeds

Musee Rodin heeft haar gespletenheid tegenwoordig goed in de hand. Iedereen die er werkt is in zekere zin nog steeds in dienst van Rodin, maar er is ook voortschrijdend inzicht, gebaseerd op wat je 'museale introspectie' kunt noemen. Bij de recente, grondige herinrichting van het museum is genialiteit als oude valkuil zo veel mogelijk vermeden. In plaats daarvan wordt werkelijkheidsbesef betracht, vanuit het besef dat elk eigen gelijk slechts tijdelijk is, in afwachting van (weer) een nieuwe Rodin.