Arnoud Holleman

Amsterdam — zaterdag 24 februari, 2024
nl / en
#televisie

Vastgelegd

Een film over kijken en gezien worden.

In de film Vastgelegd (Captured) tonen makers Arnoud Holleman en Batya Wolff de ingewikkelde omgang met fotografie in Batya’s familie. Haar vader Max Wolff (1926) kocht na de oorlog een camera. Fotografie werd zijn coping mechanisme om met oorlogstrauma’s om te gaan, maar al fotograferend bleef de oorlog ook altijd aanwezig in huis. Dat zette een rem op het leven van zijn dochter, die opgroeide voor zijn lens. Kan zij zich bevrijden van een oorlog die lang voor haar geboorte al afgelopen was?

Driving Miss Palmen

VPRO televisie

I understand why you want to be a writer. It?s better to be mediocre and famous than just being mediocre. But the difference between you and me is that I?m able to create a character of myself in a story I choose to live in. And you, I?m sorry to say, are not. That makes me a writer and you just a character in someone elses plot. And as for my work: The big misunderstanding about my work is that critics keep comparing the fictious Connie Palmen with the real Connie Palmen, instead of comparing her to other great characters in litterature, like Madame Bovary, or Lolita...

Co*star

Dus toen kreeg ik heel erg de wens, als mens maar ook als kunstenaar, om me te bevrijden van al die dingen... om werkelijk iets nieuws in te slaan. Maar dat gaat niet, want je kan het nieuwe niet bedenken op basis van al die ouwe zooi. Dus ik dacht, ik wil daar van af... en toen bleek dat soap ... bleek een deur te zijn naar... zeg maar dat je die ruimte in je hoofd weer werkelijk leeg zou kunnen maken en als een soort potentie zou kunnen gaan vullen... zelf.